Mat och kosthållning

Vi arbetar aktivt för att våra kunder ska få lagad mat hemma istället för enbart matlådor från närliggande restauranger då vi vill försäkra oss om att varje individ får den näring han/hon behöver och även får igång aptiten genom att vara delaktig och kunna känna lukter.

Medarbetarna har kunskap om hur de ska reagera på varningssignaler som trötthet, förvirring och halvätna måltider. De har ett nära samarbete med distriktssköterskor som kan tillhandahålla näringsdrycker och specifika kostråd samt håller koll om viktnedgång uppstår.

 

Arbetssätt

 

Vi utgår från biståndsbeslut som kan innefatta leverans, hämtning av matlådor, enklare matlagning med sällskap och kvällsmål. Vi hämtar våra matlådor från närliggande restauranger som erbjuder 3 olika maträtter, salladsbuffé och efterrätt. Vegetarisk/passerad mat går även att få.

Vid matlådeleverans lägger vi upp maten på tallrik så den ser inbjudande ut. När vi värmer upp maten så stimulerar vi luktsinnet vilket ökar aptiten, vi tillsätter även grönsaker, såser, sylt för att färgerna stimulerar matlusten. Vid enklare matlagning tillsätter vi smör, grädde för att öka energiintaget.

Vi anpassar kosten efter kundens behov t.ex. vegetarisk/passerad och lättuggad mat på grund av dålig tandstatus, sväljsvårigheter och allergier. Lämplig dryck serveras alltid till måltiderna.

Medarbetarna sitter även med vid måltiderna (vid biståndsbeslut) eftersom många av våra kunder glömmer att äta eller inte har någon aptit. Motivation och lirkande är en viktig del i medarbetarnas arbetssätt. Vid behov av näringsdryck häller vi upp detta i ett glas för att det ska se mer inbjudande ut. Kontaktmannen ansvarar för inköp och ser då till att handla näringsrik/energirikkost, aldrig lättprodukter.  Här spelar kontaktmannaskapet en stor roll då medarbetaren tydligt kan se om det blir förändringar i kundens mathållning som då kan leda till ohälsa.

 

 

Medarbetarna ansvarar för livsmedelshanteringen hemma hos kunderna.

  • Kontinuerligt kontrollera kyl och frystemperaturen
  • Kontrollerar bäst före datum på produkterna
  • Aldrig ha kvar mat i öppnade konservburkar
  • Försegla öppnade förpackningar
  • Hålla kyl och frys rent
  • Hygien är ytterst viktig vid livsmedelshantering och vid matlagning
  • Medarbetarna har gått hygienutbildning

 

Utbildningar

 

  • Mat och måltidssituationen vid demenssjukdom
  • Livsmedelshygien egenkontroll
  • Individanpassad mat och undernäringsproblematik

Medarbetarna har tillgång till böcker med recept på näringsrik husmanskost samt traditioner och högtidsdagar gällande olika maträtter.

OM DU VILL ATT VI KONTAKTAR DIG KAN DU FYLLA I FORMULÄRET NEDAN

Så här går du tillväga för att välja oss

 

För att välja Söders Demens och Specialteam kan följande steg göras:

 

  • Du ber om att bli uppringd eller så ringer du oss på 08-410 716 50.
    Du kan även maila till info@sodersdemensteam.se.
  • Vi informerar dig om företaget, arbetssätt, personal och de tjänster vi kan erbjuda. Du är även välkommen att besöka oss.
  • Därefter hänvisar dig vidare till äldre direkt  08-80 65 65 (aldredirekt@service.stockholm.se) där ansöker du om att få komma i kontakt med en biståndshandläggare
  • Till biståndshandläggaren säger du att du vill välja Söders Demens och Specialteam som din utförare
  • Biståndshandläggaren kontaktar sedan oss och gör en beställning
  • Vår kvalitetssamordnare bokar in ett möte med dig där ni går igenom dina behov och önskemål och upprättar på så sätt en veckoplan. Vi utser sedan en kontaktperson som kommer att ha den övergripande kontakten med dig när det gäller de vardagliga sysslorna.

Ert namn (obligatoriskt)

Ert telefonnummer (obligatoriskt)

Er epostadress (obligatoriskt)

Meddelande (obligatoriskt)